Thursday, October 22, 2009

Tack Hydrazine & Peter Åstrand ...

....för en högst intressant diskussion efter det förra inlägget. Ni visar bägge att ni är mycket insatta i tekniska frågor.

Och Hydrazine du behöver inte på något vis känna att ni har "kapat" min blogg. Att dömma från antalet besökare de senaste dagarna är det säkert många med mig, som med intresse följt er diskussion.

Eftersom jag själv inte är tekniker, utan ekonom, så undrar jag bara i dessa jämförelser mellan olika bilar med olika förbrukningstal och andra tekniska frågor, så borde det väl även finnas en ekonomisk dimension.

En annan sak jag undrar om någon hört talas om .... är att en annan fabrikant (Mercedes tror jag) kommer att lansera en hybridbil med diesel drift koppad till el - det jag hörde vad att dom lyckats lösa problemet för en dieselbil att ha korta drift och stopp.

Någon som hört detta?

6 comments:

  1. Tack Filip,
    Peter Åstrand har helt klart goda specifika kunskap rörande Prius, medan jag tycks vara mer bevandrad teoretiskt rörande förbränningsmotorer och hybrider. Det är därför inte alls förvånande att diskussionen slutade med att vi möttes på halva vägen. Jag önskar bara att det inte tidvis blivit så mycket sandlåda över diskussionen.

    Som du säger så finns det klart en ekonomisk dimension i ett korrekt bilval.
    Det är svårt att se hur man skall lyckas få bilköpare att välja rätt bil och rätt teknik när inte ens bilförsäljarna har viljan att sälja rätt bil till kunden. På lastbilssidan är situationen helt annorlunda eftersom man där har som mål att sälja den bil och motor som kunden behöver och får bäst nytta av istället för att bara sälja det dyraste eller snålaste. Det skulle aldrig hända att Volvo LV sålde en Hybrid som är optimal för stadskörning till en åkare som endast kör fjärrtransporter, men just sådana olyckliga matchningar sker dagligen på personbilssidan. Till råga på allt har vi en statsmakt som också lägger sig i och påverkar folks bilval med styrmedel som inte tar hänsyn till att alla bilköpare inte kör sin bil enligt EU-norm.
    Miljövänligaste bil för bilköpare A som kör mycket i stan är inte samma som för bilköpare B som kör mycket på motorväg.

    När det gäller hybridbilar med dieselmotor så lär de komma på bred front de kommande åren, men vilket märke som kommer först vet jag inte. Så gott som alla europeiska tillverkare lär satsa på dieselhybrider framför bensinhybrider eftersom hemmamarknad är utpräglade dieselmarknader till skillnad från USA och Japan som alla hybrider hittills främst varit ämnade för. Att där skulle ha funnits något tekniskt hinder för dieselhybrider som man nu skulle ha löst har jag aldrig hört talas om. Visst medför hybridiseringen tekniska svårigheter som skiljer mellan bensin och diesel, inte minst i kombination med turbo, men jag ser inga större hinder för diesel jämfört med bensin.

    ReplyDelete
  2. En sida för intresserade av plugin prius...

    http://www.eaa-phev.org/wiki/Prius_PHEV

    Scrolla ner till tabellen.
    http://www.enginer.us/
    De har paket på ca 20-30.000 kr för ca 4-5 mils körning.
    Är väl bara en tidsfråga innan asien massproducerar batteripack för under 20.000 kr för 8-9 mils körning.

    M.Sc. Magi

    ReplyDelete
  3. Hydrazine, tråkigt att du tycker att det var mkt sandlåda över diskussionen. Jag upplever inte alls något sådant, jag tycker det var intressant och sakligt rakt igenom.

    ReplyDelete
  4. Svar till M.Sc. Magi. Enginer-kittet är intressant, främst pga av det överkomliga priset, och har skapat stort intresse. Dess främsta begränsning är den begränsade effekten: DC-DC-omvandlaren klarar max 4 kW. Det är knappt tillräckligt ens för att bibehålla 50 km/h på plan väg. Så att köra "bara på el" i någon större utsträckning med den här typen av konvertering går inte.

    Däremot, ifall kör längre sträckor så har det eg. ingen betydelse ifall man kör "bara på el den första biten, sedan bara på bensin", eller "lite av varje hela sträckan". Så vid vissa typer av körmönster kan det här kitet fungera bra.

    Det återstår förstås att se ifall de asiatiska batterierna fungerar bra, även i längden.

    ReplyDelete
  5. Jag är ganska övertygad att
    http://www.enginer.us/
    och andra från asien kommer att släppa större batteripaket med bättre DC-DC-omvandlaren som klarar mer än 4 kW. Priset på detta är ju väsentligt mycket billigare och när fler från asien kopierar och förbättrar systemet blir det snart både bättre och billigare.Jag ser fram emot utvecklingen av detta i asien och jag gissar att fram emot våren 2010 så kan man nog köpa ett runt 20.000 kr som klarar 8-9 mil med batterier som är pålitliga och testade och med en DC-DC-omvandlaren som klarar mer än 4 kW.
    Det ska ju tydligen gå att montera den på ca 2-3 timmar och jag har redan läst monteringsanvisningen då den kan laddas ner som pdf eller så kan man se filmer på youtube på hur det går till.
    Försäljningen av Prius kommer att öka betydligt pga detta då man kommer att få en mycket billig bränslekostnad.
    Jag hoppas verkligen att saab och volvo får fram en hybrid snarast.
    Är själv nyligen Prius ägare och ser fram emot utvecklingen av dessa batteripaket i asien.

    Här finns enormt mycket pengar att spara.

    M.Sc. Magi

    ReplyDelete
  6. Peter Åstrand,
    Skönt att du tycker så angående "sandlådan". Det betyder att jag har högre krav på mig själv än kanske är nödvändigt.
    Ett tag där nedvärderade jag hybridtekniken i Prius mer än jag senare fann att jag hade bevis för. Den som stod för sandlådan var alltså jag, inte du. Men visst var det ingen stor och djup sandlåda. :)

    ReplyDelete