Nu har jag skaffat en mätare som (förhoppningsvis) mäter rätt.

Mätaren stod på 0,1 när jag fick den levererad - se bilden
När jag hade laddat i lite drygt 3 timmar, så slutade skivan på mätaren att snurra. Vilket tyder på att batteriet fulladdat. (Displayen i bilen visade också på fullt) Då stod mätaren på 5,1
Så med andra ord exakt 5 kWh - vilket jag redan misstänkte - men nu känns det som det kan styrkas. Jag kommer att testa vid lite andra tillfällen, för att säkerställa.
Hej Filip!
ReplyDeleteDet var länge sedan det fanns något riktigt intressant att läsa i din blogg. Denna information har jag väntat på länge. :)
Om du köpte mätaren när du skrev det så måste du ju haft den ett bra tag, men annat kanske kom i mellan?
Jo det stämmer, Hydrazine - men nu är jag PG igen.
ReplyDeleteMin tanke är att genomföra ett större antal mätningar, för att sedan få en snittvärde som bättre ger bild av "rätt" förbrukning.
Nu har jag gjort det 2 ggr och mätaren står på 9,8 kWh
(minus startvärde 0,1) vilket f.n. ger snitt 4,85 kWh
Jag hoppas du noterar extremvärdena för en laddning, hittills 5,0 respektive 4,7 med andra ord. En full laddning bör kräva lika mycket om batteriet är lika tomt när laddningen påbörjas. Alltså tycks du redan nu ha bevis för att tomheten varierar.
ReplyDeleteDu gör inget försök att läsa av andra decimalen på decimalhjulets skala i högerkanten?