Wednesday, September 02, 2009

Störande displayfunktion skall fixas

Som jag nämnde i mitt inlägg 3 augusti, så är det störningar i det elektriska systemet, som påverkar displayen. Efter en hel del grottande från TSS (Test Site Sweden) så har det nu uppdagats att detta var ett känt fenomen från batteritillverkaren Hymotion. Det lät nästan som det "var meningen". I vilket fall så hänger det tydligen samman med att jag kan se i displayen hur mycket som är kvar i extrabatteriet. Om jag accepterar att jag inte ser detta, utan endast kan se hur mycket som är kvar i normalbatteriet, så skall detta enerverande fenomen tydligen försvinna. Det skall "endast" vara en programfråga. Så nu skall bilen i nästa vecka in på översyn, för att dom skall "ta bort" problemet.
Att jag betalar genom att inte längre se extrabatteriet på displayen, tycker jag är ett OK pris för att slippa störningarna. Jag kan ändå se om det finns kraft kvar i extrabatteriet genom en lampa som lyser så länge det är igång.
Men jag återkommer i nästa vecka om detta - när dom pysslat med bilen

2 comments:

  1. Detta är ju perfekt!
    När du istället för statusen på extrabatteriet kan se statusen på ordinarie batteriet under körning på laddning från extrabatteriet så kommer du kunna se var energin tar vägen som erhålls vid regenerativ bromsning och drift av bensinmotorn med laddning till batteriet. För som vi har diskuterat (och TSS sagt) så laddas aldrig extrabatteriet upp under körning, men samtidigt finns det indikationer på att den energimängd som kan erhållas från regenerativ bromsning med mera överskrider den mängd energi som det ordinarie batteriet kan förväntas ha plats för.

    Det är alltså synnerligen intressant att kunna se på displayen hur laddningsgraden i det ordinarie batteriet varierar vid Plug-in drift.

    ReplyDelete
  2. Tyvärr Hydrazine - det är värre än så

    Se mitt inlägg "Genererade energi fungerar inte"

    ReplyDelete