Ja, speciellt att se hur en plugin-hybrid uppför sig på långkörning. Är just tillbaka från 470 mil ToR Italien i en vanlig Prius. Snittet blev 0,53 med motorvägskörning begränsad till ca 120 km/tim. Helt odramatisk resa, en Prius har inga som helst problem med alpkörning även om motorvarvet blir rätt högt både uppför och nerför. /Tore André
Innan min (för närvarande utlånade ) hybrid Prius, har jag haft två stycken "vanliga" tidigare. Med bägge har jag varje år kört ganska långa sträckor i syd och mellan europa. Jag har samma erfarenhet som du. Prius funkar bra som långfärdsbil.
MEN - med den tillfälliga "vanliga" Priusen som jag nu har - och som jag körde i Norge, så fick jag en ny upplevelse !!!
I en (visserligen mycket lång och brant) backe så började denna "vanliga" Prius att ivrigt signalera och varna - FÖR ÖVERHÄTTNING - Eftersom jag aldrig tidigare råkat ut för detta var jag tvungen att ta fram instruktionsboken för att tyda varningen. Det står i boken att detta kan inträffa vid körning i backe och när det samtidigt är varmt (och det var det!!!) Enda sättet var att stanna - låta bilen bli "kall" igen. (så gott det gick i den värmen som var) Det står en extra varning för att köra bilen med denna varningslampa på - det kan tydligen helt förstöra Priusapparaten.
Ja, speciellt att se hur en plugin-hybrid uppför sig på långkörning. Är just tillbaka från 470 mil ToR Italien i en vanlig Prius. Snittet blev 0,53 med motorvägskörning begränsad till ca 120 km/tim. Helt odramatisk resa, en Prius har inga som helst problem med alpkörning även om motorvarvet blir rätt högt både uppför och nerför.
ReplyDelete/Tore André
Innan min (för närvarande utlånade ) hybrid Prius, har jag haft två stycken "vanliga" tidigare. Med bägge har jag varje år kört ganska långa sträckor i syd och mellan europa. Jag har samma erfarenhet som du. Prius funkar bra som långfärdsbil.
ReplyDeleteMEN - med den tillfälliga "vanliga" Priusen som jag nu har - och som jag körde i Norge, så fick jag en ny upplevelse !!!
I en (visserligen mycket lång och brant) backe så började denna "vanliga" Prius att ivrigt signalera och varna - FÖR ÖVERHÄTTNING - Eftersom jag aldrig tidigare råkat ut för detta var jag tvungen att ta fram instruktionsboken för att tyda varningen. Det står i boken att detta kan inträffa vid körning i backe och när det samtidigt är varmt (och det var det!!!)
Enda sättet var att stanna - låta bilen bli "kall" igen. (så gott det gick i den värmen som var) Det står en extra varning för att köra bilen med denna varningslampa på - det kan tydligen helt förstöra Priusapparaten.