Monday, June 01, 2009

Några svar från TSS

Jag blev uppringd av TSS (Test Site Sweden) - TSS är en av de aktörer, som initierat detta projekt. Man kan läsa i artikeln från Ny Teknik.


Från TSS fick jag följande information.

1 - Att ladda batteriet (från tomt) drar mellan 4,7 och 5 kWh

2 - Den regenererade energi som skapas vid körning, antingen "i nedförsbacke" eller när jag bromsar, kan ENDAST lagras på det ordinarie batteriet. Detta misstänkte jag eftersom det ordinarie batteriet alltid är maxladdat när extrabatteriet "lägger av". TSS säger dessutom att när extrabatteriet nått den punkt, när det inte längre orkar driva (nästan slut) så töms den kvarvarande energin över till ordinarie batteri.

4 comments:

  1. Jag undrar varför batterierna inte bara parallellkopplats. Då skulle ju all tillförd energi fördelas på båda.

    /Olle P

    ReplyDelete
  2. Olle P,
    Var skall vi börja?
    1. Prius orginalbatteri tillåter sig inte laddas från en extern källa när bilen är avstängd eftersom det då internt isoleras från sina anslutningar.
    2. Orginalbatteriets kapacitet är mycket begränsat i sammanhanget eftersom styrsystemet i bilen inte använder mer än en bråkdel av dess nominella kapacitet på 1,3 kWh vid normal hybriddrift.
    3. Batterierna är av helt olika typer, NiMH respektive Li-jon och tillåter sig inte att laddas på samma sätt från en och samma laddare.
    Jag kan fortsätta att rada upp skäl till varför man inte kan ladda även det ordinarie batteriet genom att bara "parallellkoppla" dem.

    ReplyDelete
  3. Filip,
    Intressant information från TSS. Dock får jag inte deras information att kännas helt trovärdig! Antingen är Hymotions konvertering mer komplex än jag trott eller så är det TSS säger inte helt sant.

    "Den regenererade energi som skapas vid körning, antingen "i nedförsbacke" eller när jag bromsar, kan ENDAST lagras på det ordinarie batteriet."
    - Jag vet att du misstänkt detta och det stämmer även med min ursprungliga tro, men ännu har du inte bevisat det genom mitt föreslagna test.
    - Dessutom är denna information lite skrämmande med tanke på att dina bilder visar på så mycket som 0,4 kWh (8 x 50Wh) regenerarad energi under 30 minuter körning som företagits på extrabatteriet. Därmed tycks alltså mer energi ha laddats in i det ordinarie batteriet än det bör ha kapacitet att ta emot efter normal hybriddrift eftersom Prius normalt bara använder en bråkdel av sitt batteries nominella kapacitet om 1,3 kWh. Frågan är med andra ord om Hymotion medvetet låter bilen överladda det ordinarie batteriet eller om bilen inte bromsregenererar när det ordinarie batteriet är fullt. Alternativt att det finns marginal i batteriets kapacitet runt den normala driftpunkten till att ta emot så mycket laddning utan att nå 100% laddningsgrad.

    "TSS säger dessutom att när extrabatteriet nått den punkt, när det inte längre orkar driva (nästan slut) så töms den kvarvarande energin över till ordinarie batteri."
    - För det första är det inte så enkelt att man kan tömma all energi ur ett Li-jon batteri utan att få betala dyrt för det genom tappad kapacitet och livslängd.
    - För det andra så om detta förfarande var sant så är det orimligt att energiförbrukningen vid laddning av extrabatteriet skall sprida mellan 4,7 och 5 kWh i enlighet med det TSS först skriver. Det borde bli exakt samma värde på alla laddningar om batteriet alltid tömde sin sista energi till det ordinarie batteriet.
    - I artikeln i NyTeknik stod det i en faktaruta att Hymotions batteri har en kapacitet på 5,5 kWh som man använder till 90%. Alltså skall man då använda 5,0 kWh av dess kapacitet, vilket innebär att minst 5,3 kWh bör krävas för att ladda batteriet fullt igen med 93% laddverkningsgrad.
    Hur kan 5,3 kWh teoretisk laddenergi bli 4,7-5 kWh?
    Nej, här ligger en hund begraven! Uppgifterna går helt enkelt inte ihop.

    Hur som helst bekräftar TSS det jag hela tiden trott att bilen inte tillåts ladda extrabatteriet. Men jag är förvånad att bilen under så lång körning på extrabatteriet tillåter sig att ladda in så mycket energi i det ordinarie batteriet som hela 0,4 kWh.
    Är det möjligtvis så att Hymotion känner av vilken laddningsgrad det är på det ordinarie batteriet och ser till att bilen kör på detta om laddningsgraden riskerar att bli för hög?

    Känns inte som att frågetecknen skingras efter uttalandena från TSS.
    Frågan är dock vad TSS har för mål med utvärderingen av dessa bilar. Är man intresserad av vad tekniken för med sig i form av sänkt bränsleförbrukning med mera eller är man intresserad av hur tekniken fungerar. Personligen är jag mest intresserad av hur tekniken fungerar eftersom jag vet att tekniken idag är på tok för dyr och ger för lite för att motivera investeringen.

    ReplyDelete
  4. Sorry,
    5,5 kWh skulle varit 5 kWh.
    Varav 90% används, alltså 4,5 kWh och det skall innebära drygt 4,84 kWh vid laddning med 93% verkningsgrad.

    TSS säger att det krävs 4,7-5 kWh för att ladda batteriet från tomt till fullt.
    Är det så att TSS har dåligt mätsystem eller varifrån kommer spridningen om batteriet alltid töms mot det ordinarie batteriet när systemet övergått till normal hybriddrift?

    Svaret på om det finns en spridning mellan laddningarna kommer vi få om vi bara får till en mätserie på din bil Filip vid laddning hemma vid huset.

    ReplyDelete