
För att försöka ta reda på det, så har jag placerat en mätare i vägguttaget.
När jag startade laddningen, så var batteriet "helt tomt". Direkt när jag började ladda så mätte jag upp en förbrukning som pendlade runt 150 Watt. Efter cirka 3 timmar så sjönk förbrukningen till cirka 20 Watt, när jag då tittade efter så var batteriet återigen fullt. Mätaren visade då att det hade förbrukats totalt 0,5 kWh, vilket ju verkar stämma om förbrukningen låg på runt 150 Watt under laddning.
Vad kostar då 0,5 kWh?
Naturligtvis är det olika, men vi betalar 54 öre på högpristid och 41 öre övrig tid och eftersom jag laddar bilen på natten så blir det 41 öre. Därtill kommer energiskatt 28 öre och moms på det hela. Summa cirka 1 kr per kWh. Förbrukningen var 0,5 kWh alltså kostar det 50 öre att ladda upp bilen så den kan köra i 50 km med lägre bensinförbrukning
OBS - se även kommentarer till detta inlägg!!!
Detta var riktigt skumt, Filip!
ReplyDeleteBatteriet skall enligt HyMotion ha en kapacitet på 5,5 kWh som skall användas till 90%. Man använder alltså inte hela batteriets kapacitet för att skona dess liv.
Med en verkningsgrad vid laddning på uppskattningsvis 95% så borde detta innebär att en laddning från helt tomt till fullt batteri förbrukar minst 5 kWh från eluttaget. Du skriver att det bara gick åt 0,5 kWh!
Du säger ockaå att detta ger 50 km med cirka 2,5 l/100km lägre förbrukning. Alltså motsvarar denna laddade energin från 1,25 liter bränsle vid en verkningsgrad på hybridbensinmotorn på cirka 30%, vilket ger energin motsvarande 0,38 liter bensin. En liter bensin har ett energiinnehåll på 9,2 kWh och alltså motsvarar den sparade bensinen minst 3,4 kWh energi som kommer från batteriet med en verkningsgrad på 90%, vilket då ger att minst 3,8 kWh måste dras ur batteriet för att spara uppgiven mängd bensin under uppgiven körsträcka.
Jag du förstår kanske vart jag vill komma med detta?
Hur kan 0,5 kWh ifrån ditt eluttag ladda ett batteri med en kapacitet på 5,5 kWh med motsvarande 5 kWh och sänka energiförbrukningen från bensin motsvarande en energimängd på nästan 4 kWh från batteriet?
Uppenbarligen är något fel i detta och allt tyder på att det är din energimätare som visar galna värden. För det är inte mina beräkning och antagande det är fel på.
Enligt U.S. DEPARTMENT OF ENERGY ADVANCED VEHICLE TESTING ACTIVITY så var den brukbara energimängden från det i deras utgåva aktuella batteriet på 4,7 kWh 3 kWh, så deras värden stödjer mina beräkningar.
http://avt.inel.gov/pdf/phev/toyotaPriusHymotionFact.pdf
/ Hydrazine
Civilingenjör maskinteknik med inriktning på energi
http://ingenjor-hydrazine.blogspot.com/
Jag håller verkligen med dig!
ReplyDeleteBra att du har koll!
Det verkar som min enkla mätare, inte ger korrekt resultat. Med ditt resonemang borde resultatet varit 10 ggr högre, än vad min mätare visar.
Och då skulle kostnaden för en "laddning" också vara 10 ggr högre, dvs inte 50 öre utan 5 kr.
Jag skall kontrollera min enkla mätare, enklast är kanske att ansluta en värmefläkt på 1000 Watt, låta den gå i en timme - sedan borde mätaren visa 1,0 kWh - eller hur?
ReplyDeleteJag får återkomma i denna fråga.
Problemet kan vara att mätaren visar fel, jag har själv haft två av ett annat fabrikat (inköpa på Clas Ohlson) som har börjat visa fel innan de har lagt av helt.
ReplyDeleteEtt annat problem med dem är att de endast mäter resistiv effekt, alltså inte de reaktiva delar som är vanligt förekommande på komplexa elektriska laster. Om du får korrekt värde med värmefläkten som har en hög resistiv effekt så behöver det alltså inte betyda att energimätaren fixar att mäta rätt på laddaren.
1 kWh med en värmefläkt på 1 kW i en timma, helt korrekt. Men du bör kunna lita på den mätta effekten, det förhållandet tycks ju stämma på mätaren i vart fall.
Om det är så att du har tillgång till din elmätare i huset så är en annan möjlighet att mäta en laddning på den. Se hur mycket energi som förbrukas under laddning och jämför med samma tid utan laddning för att säkerställa vad normal förbrukning är. Försök minimera andra variationer hos andra förbrukare vid de två mätningarna.
Dessa riktiga elmätare mäter total effekt (induktiv, kapacitiv och resistiv). Om du har en av de bättre nya fjärravlästa mätarna så är det också möjligt att du har möjlighet att på den klicka fram momentan effekt.
Appropå detta med felaktiga mätare. Jag har mätt upp vad det mesta i min lägenhet drar och det roliga är när jag mäter på Stereo och TV var för sig så får jag inte samma effektförbrukning som när jag mäter på båda samtidigt. Detta är ett bra exempel på att dessa billiga mätare har sina klara brister när det gäller "orena" förbrukare. Fungerar jättebra på laster typ en värmefläkt.
5 kr är ändå billig energi jämfört med 1,25 liter bensin.
ReplyDeleteVid olika körfall är besparingen i absoluta tal större eller mindre. Du har hittills kommit fram till 2.5 l/100km, men det intressanta är ju mer hur många liter bränsle det ger på den aktuella körsträckan som erhålls.
Hur som helst.
Den intressanta frågan är egentligen bara vad elmätaren i huset visar att det går åt, så jag hoppas du har tillgång till den och kan komma på ett sätt att få till en bra jämförelse med och utan laddning av bilen.
Skaffa en begagnad elmätare (för fastighet) och koppla den till ditt laddningsuttag, då får du en korrekt avläsning på förbrukningen.
ReplyDeleteNu när alla mätare byts så finns det en uppsjö av gamla mätare, så tillgängligheten är det inget fel på.
Riktigt kul att läsa din blogg om hur verkligheten ser ut för en laddhybridägare, fortsätt i samma stil.
Tack - roligt att du finner min blogg läsvärd
ReplyDeleteNär det gäller begagnade elmätare måste jag erkänna
1 - har ingen aning om var man kan hitta en sådan
2 - vet inte om jag känner mig kompetent nog att koppla ihop
Men jag har ändå försökt att göra ett nytt test
Nu har jag försökt att reda ut hur mycket det går åt för att ladda batteriet
ReplyDeleteFörst så stängde jag av jordvärmepumpen, sedan mätte jag upp "normal" förbrukning under 3 timmar - Elmätaren steg då med 4, den har inga decimaler, så jag gissar att detta innebär att "normal" förbrukning över 3 timmar är 4 kWh.
Idag har jag gjort samma sak, stängt av jordvärmepumpen men laddad i 3 timmar (batteriet är nu fullt). Idag steg elmätaren med 8, jag gissar då att laddningen krävde 4 kWh.
Men jag skall ändå försöka få tag i ett bättre instrument för att mäta förbrukningen.
Jo 4 kWh låter ju mer rimligt, men som du är inne på så slår dessa mätare utan decimal om först när värdet har gått över en hel kWh och därmed är mättoleranserna stora.
ReplyDeleteSynd att de nya mätarna inte har en decialvisning, på de gamla kunde man ju avläsa ned till andra decimalen utan problem.
Så som dina avläsningar nu blev så kan det rent teoretisk vara så att kontrollperioden började på säg 2000,99 kWh och avslutade på 2004,01 kWh, vilket du då läste som 4 kWh förbrukat men i själva verket bara var 3,02 kWh. Alternativt 2000,01 till 2004,99 = 4,98 kWh.
Samma sak sedan på mätperioden med bilen. Den kan ha startat på 2010,01 kWh och avslutat på 2018,99 kWh, vilket avläses som 8 kWh förbrukning men i själva verket var 8,98 kWh. Alternativt 2010,99 till 2018,01 = 7,02 kWh.
Merförbrukningen kan alltså teoretiskt vara allt från 2 kWh till 6 kWh.
Du kanske inte hänger med i mitt resonemang hela vägen, men du förstår hur jag menar i stort. Bristen på decimalvärde gör mätningen mindre säker.
Möjliga sätt att undanröja detta mättekniska problem på är:
1. Börja kontrollperiod och laddperiod när värdet på mätaren slår om till ett nytt värde. Och försök efter drygt tre timmar observera när mätaren åter slår om till nytt värde.
2. Gör samma sak vid laddning av batteriet. Observera särskilt tiden från slut av laddning till dess att värdet slår om på mätaren.
Med den information man då får så kan man dock efter vissa antagande beräkna hur mycket energi som förbrukas extra under laddningen.
Tyvärr kräver detta att man har tid och vilja att bevaka mätaren på ett noga sätt.
Det är inte så att du har möjlighet att se momentan effekt på husets elämtare? Jag vet att vissa typer har den möjligheten men andra inte.
Vet du förresten att laddningen är klar redan efter 3 timmar? Normalt laddas ju batterier i steg där man mot slutet laddar med mindre ström än när laddningen började.
Hur som helst är det ett framsteg att ha gått från 0,5 kWh till troligtvis 4-6 kWh.
Jag följer fortsättningen med spänning!
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteHej igen Hydrazine
ReplyDeleteNu har jag återigen testat elmätaren. Först körde jag med värmefläkten, som var på 2000 Watt. Då visar mätaren helt korrekt 1,0 Kwh efter 30 minuter. Men det är nog som du säger att den inte har förmåga att mäta "de reaktiva delarna" - för efteråt så testade jag återigen mätaren när jag laddar - och återigen samma låga värde som förra gången.
Jo då jag har bruksanvisningen kvar, men där står ingenting om olika "powerfactorer" - så det har nog inte med det att göra.
jupp håller nog med om att billiga elmätare inte är att lita på, speciellt vid induktiva/hackade belastningar. Tur att privatpersoner inte behöver betala extra för den reaktiva effekten, än iaf. Mitt råd om du vill ha en mer exakt koll på förbrukningen är att koppla in en elektriker och lite pengar på en mätare som mäter TRMS eller en begagnad elmätare. Kostar några tusenlappar men det kan vara värt det. Jag vill oxå ha en plugin.
ReplyDeleteFilip,
ReplyDeleteJag förstår att du kunde läsa den kommentar som jag raderade direkt efter att jag skickat den!?
Jag raderade den för att jag själv kom på vad "Powerfactor" på displayen betyder. Nämligen det att den påstås kunna mäta både aktiv och reaktiv effekt eftersom "Powerfactor" är det värde på hur stor andel av den totala effekten som är aktiv (resistiv) effekt.
När du mäter med din energimätare, ändras värdet på "Powerfactor" från 100 till lägre värden vid något tillfälle?
Att den trots detta inte klarar av att mäta rätt på laddaren i bilen är förvånande och tyder på att laddaren i bilen ger en oren last på nätet som inga enkla och billiga mätare klara av eftersom det kräver mycket hög samplingsfrekvens på både ström och spänning samt en korrekt beräkning därefter. De gamla elektromekaniska mätarna med snurrande skiva klarade av att mäta all typer av laster oavsett hur orena de är med övertoner eftersom de per definition har lika hög mätupplösning som strömmen som flödar igenom dess spolar, men även de hade begränsningar. För att mäta reaktiv effekt måste de gamla mätarna vad jag förstår vara byggda lite annorlunda.
Normala småkunder i form av hushåll har mätare som bara mäter aktiv effekt, i vart fall de gamla mätarna men vad de nya normalt mäter vet jag inte. Det sägs att de mäter både aktiv och reaktiv, men jag har inte fått det bekräftat någonstans.
Eftersom den reaktiva effekten normalt först blir signifikant för industrier med många kraftiga elmotorer så var det inte förr lönt att utrusta hushållen med dubbla elmätare, men om detta kan göras med en enda elektronisk mätare så kanske bolagen tar chansen att debitera oss för summan utan att säga något om det.
Det intressanta med den reaktiva effekten är att den inte kan produceras i kraftverken utan kompenseras med hjälp av stora kondensatorbatterier ute på elnätet i närheten av de industrier som har hög reaktiv effekt. Man kompenserar induktiv reaktiv effekt genom att genom kondensatorer producera lika mycket reaktiv effekt med motsatt tecken. Det kostar naturligtivs lite aktiv effekt för att kompensera reaktiv effekt från induktiva laster med kondensatorbatterier, men kostnaden är så liten att man inte kan försvara kostnaden att mäta både aktiv och reaktiv effekt hos små förbrukare med låg andel reaktiv effekt såsom hushåll normalt har. Hushållen får antagligen via sina nätavtal betala för en rimlig del av de åtgärder som krävs på nätet för att kompensera för hushållens del av den totala reaktiva effekten.
Jag såg på www.conrad.se/ att de säljer lite dyrare och mer avancerade energimätare, jag beställde idag en Energy Logger 3500 (artikelnummer 125323). Skall bli intressant att se vad den klarar av och hur trovärdiga resultat den visar.
ReplyDeleteAldrig att jag kommer köpa en billig energimätare igen på Clas Ohlson eller liknande efter alla problem jag haft med dem. Läste lite på http://elbil.forum24.se/ och där finns det vissa som har fått mätare som tycks fungera och visar rätt, men många tycks haft samma problem som mig. Som någon skrev är det tyvärr så att om man har två mätare som mäter olika så vet man aldrig vilken som visar rätt. "Om man har en klocka så tror man att man vet vad klockan är, men om man har två som visar olika så vet man åter ingenting." Lite samma sak tycks gälla energimätare.
Jag hade ett tag en och var hyfsat glad, men efter han insåg jag att den inte mätte rätt. Jag reklamerade den då och fick en annan skickad till mig som de lovade mätte rätt, men den visade sig visa samma värden som den gamla tills den gamla en dag slutade fungera helt.
Nu sitter jag alltså här med en mätare som jag skall lämna tillbaks för att jag fått en annan i utbyte och den jag fått i utbyte litar jag inte på för att den uppvisar samma felaktiga beteende som den första gjorde från början.
Många på elbil.forum24.se sågar den energimätare som jag har köpt på Clas Ohlson (PM300) och som ger helt tokiga värden på relativt enkla laster, men sedan finns det vissa som säger att de har exemplar som mäter rätt.
Sitter just nu med mätaren på min dator och i skrivande stund säger mätaren att datorn drar 68W, vilket är väl lågt. När jag drar ur kontakten till nättransformatorn för en uppsättning av PC-högtalare så börjar värdet pendla vilt 40-170W, vilket är helt absurt. När jag sedan ansluter transformatorn till ett annat par PC-högtalare så övergår värdet till att vara stabilt runt 165W, vilket känns mer rätt. Om jag nu även kopplar in mina ordinarie PC-högtalare så sjunker värder till runt 130W. Vilket värde som är korrekt har jag ingen aning om, men troligen är det högsta värdet som är mest sant.
Det blir till att lämna tillbaks denna skitmätare på Clas Ohlson och köpa något annat för pengarna, för det är uppenbart att mätaren inte fungerar som förväntat. Hoppas att den nya lite dyrare mätaren från Conrad.se är bättre. Annars blir det till att skaffa någon av de mätare av den gamla elektromekaniska typen med roterande skiva som de säljer som är riktigt prisvärda och bör mäta rätt även om de inte är kalibrerade.
Kolla in artikelnummer: 622508
Sök på "Energimätare" på Conrad.se så får du en hel rad med olika mätare där vissa är kalibrerade och godkända för avläsning.
Tack Hydrazine
ReplyDeleteSå utmärkt bra att du kan testa en Energy Logger 3500.
Hör gärna av dig!!
Det finns kanske hopp om att vi så småningom kan bringa klarhet i frågan om kostnaden att ladda batteriet.
Kolla på värmepumpsforumet. Där finns en webshop som säljer begagnade elmätare som duger för debitering. Folk med inverterstyrda värmepumpar (varvtalsreglering på kompressorn) har precis samma problem som du upplever med elbilsladdningen, nämligen att billiga elmätare inte går att lita på. Buy quality, cry once. Att mäta (rätt) är att veta.
ReplyDeleteElJonas,
ReplyDeleteDu menar:
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22
Att mäta rätt är att veta, men om man inte kan se energiförbrukning i kWh ens med en decimal så är det ett faktum att man inte vet mycket i det korta perspektivet. Man måste alltså ladda sin bil 10 gånger exakt likadant för att få en aning om vad första decimalen är vid en laddning och 100 gånger innan man vet andra decimalen!
Nej tacka vet jag de gamla hederliga mätarna med roterande skiva, de kan man läsa av ned till två decimaler utan problem och till skillnad från de nya digitala mätarna så kan man vara säker på att de mäter rätt oavsett hur svår lasten är.
I grunden har de digitala mätare som är godkända för debitering samma mättekniska brister som billigare mätare som man kan köpa på till exempel Clas Ohlsson. Bara för att de är godkända för debitering så betyder det inte att de mäter rätt på alla tänkbara laster och ej heller är det en garanti för att de mäter likadant som alla andra godkända mätare. De innehåller alla elektronik som är kostnadspressad och bygger på matematiska logaritmer som kan ge olika värden i olika mätare och som kan mäta olika mycket fel på komplexa laster. En mätare med roterande skiva bygger på fysiken hos det den mäter istället för matematik baserat på det en serie av givare mäter i en digital mätare.
Mitt råd till Filip är att köpa mätaren med artikelnummer 622508 från www.conrad.se/. Den har stickkontakt och kräver alltså ingen elektrikerkompetens för att koppla in och den mäter garanterat lika rätt som en kalibrerad digital mätare. Den går att läsa av med två decimalvärde och dessutom är den riktigt prisvärd!
Angående Clas Ohlsons mätare: På http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632342 visas två olika mätare:
ReplyDelete* Den övre, PM300. Den klarar ej att mäta reaktiv effekt på ett korrekt sätt. Undvik!
* Den undre, rundad, Everflourish. Denna kan visa effektfaktor och verkar mäta reaktiva effekter på ett korrekt sätt. Bättre och dessutom billigare.
Nja Peter,
ReplyDeleteAtt en mätare visar effektfaktorn och visar även reaktiv effekt (ej energi) är ingen garanti för att den mäter mer rätt än en som bara mäter aktiv effekt. Filips mätare är ett bevis för detta!
Uppenbarligen har man haft kvalitetsproblem med PM300, för jag gav den en sista chans efter ett andra garantibyte och denna mäter ännu så länge rätt och jag ser fram emot att kontrollmäta den mot andra mätare som jag har på gång.
I grund och botten är det bara den aktiva effekten och den energiförbrukning som den ger upphov till som är intressant eftersom vi små elkonsumenter bara betalar för den aktiva effekten.
Vanskligt tydligen att veta vilken mätare som kommer att visa rätt värde, men jag har tagit ditt råd Hydrazine och beställt från Conrads mätaren med artikelnummer 622508. Jag återkommer med statistik när jag laddat några gånger.
ReplyDeleteGott Filip!
ReplyDeleteNär jag har fått min nya lite dyrare sak så hör jag av mig så kan du testa att ladda några gånger med flera mätare för jämförelse.
Tyvärr är det som killarna skrev på elbilsforumet. Så länge man bara har en mätare så kan man tro sig veta vad förbrukningen är, men har man flera så vet man aldrig säkert vilken som visar rätt.
Att denna äldre typ av mätare med roterande skiva är att föredra var dock uppenbart bland de kommentarer jag läste. Alla tycktes lita på sina gamla trotjänare framför de elektroniska moderna mätarna.
Eftersom det behövs en 10 amp säkring betyrder det att man ta ut ca 2200 watt. Det tar max 1.5 timme att ladda batteriet 1.5 * 2200 = 3.3 KwH.Om man nu betalar ca 1 krona per Kwh blir det alltså ca 3 kronor. Enkelt utan mätare... Mankan som också har en Prius plug in
ReplyDelete