Jag har sammanställt en tabell med olika typer av körning, där jag försökt vinnlägga mig att jämföra körning med extrabatteriet mot utan extrabatteriet med samma förutsättningar, som typ av körsträcka och hastighet. Märkligt nog, så förefaller det vara så att oavsett vilken förutsättning (typ av körsträcka eller hastighet) jag väljer - så länge jag har har samma i bägge tillfällena, så blir besparingen i antal liter per 100 km cirka 2,5 liter.
Sunday, May 17, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Jag är lite förvånad att räckvidden för extrabatteriet är så mycket kortare i stadstrafik än på landsväg. Det handlar förvisso mycket om hur lugnt man förmår köra och hur mycket start/stopp det är i stadskörningen, men ändå hade jag förväntat mig att det var i detta driftfall som man sparade mest bensin.
ReplyDeleteÄr det möjligtvis så att även stadskörningen inkluderar en kallstart och därmed 5-10 minuter med bensinmotorn igång innan extrabatteriet tar över?
Det borde jag förklarat.
ReplyDeleteMed antal km avses den sträcka som jag gjort mätningen på, inte maximalt antal km med batteriet.
Hej Filip,
ReplyDeleteVar har du gjort konverteringen? Kostnad, leverantör osv. Jag har tittat på detta i USA.
Hej
ReplyDeleteDu kan läsa om detta i den artikeln, som jag länkar till:
Ny Teknik - med faktabakgrund