Thursday, May 14, 2009
Massmedia
Efter att en intervju med mig blev införd i webbupplagan av Ny Teknik, (länk till intervjun) så blev jag uppringd av Sveriges Radio Västernorrland. Du kan lyssna till den intervjun om du klickar på denna länk inslaget kommer efter cirka 16 minuter (SR tillhandahåller detta i 30 dagar) - 2009-07-07 Länken är nu bortagen av SR
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Hej Filip,
ReplyDeleteI intervjun på NyTeknik säger du:
"- Om du bara är i gång 5-10 minuter hinner inte systemet komma igång och då ligger förbrukningen runt 0,5-0,6 liter per mil."
Vet ni vad som bestämmer den tid som bilen går som normal hybrid innan den går över till eldrift på Plugin-batteriet?
Att döma av din förbrukning hittills så verkar det som att tiden är kraftigt beroende av utomhustemperatur och kan vara knuten till om det finns behov av att värma upp kupén.
Det står under en av bilderna:
"Det blåa uttaget är till extrabatteriet, det gröna till motorvärmaren som ska förvärma batteripaketet."
Detta måste väl NyTeknik ha fått fel? För motorvärmaren är väl en motorvärmare.
För övrigt må jag säga att du uppenbarligen kör väldigt lugnt och sakta för att uppnå dessa resultat. Har du någon tanke på att köra normalt i skyltad hastighet någon gång istället för att vara en väglus som många andra säkert stör sig på?
Tack på förhand
Hej Hydrazine
ReplyDeleteDu har helt rätt - naturligtvis är det en motorvärmare (av sedvanlig sort) som värmer upp motorblocket med en doppvärmare. Men dom skall se över denna, för det verkar nästan som om den inte fungerar riktigt som den ska. Jag får åtyerkomma på bloggen om detta.
Sedan det här med att köra lungt och sakta, så är det ENDAST på motorvägen som jag kör i en annan hastighet än skyltat hastighet. När jag kör på landsväg och det är skyltat 70 så kör jag 70 och är det skyltat 90 så kör jag 90. Att hålla skyltat hastighet kanske andra stör sig på, jag vet att många håller sig med "felmarginal"
Bara en språkdetalj: Det har fallit bort ett b i "webbupplagan", för inte är det väl en felstavning + särskrivning?
ReplyDeleteTack för koll
ReplyDeleteDen främsta anledningen till den höga förbrukningen de första minutrarna är att katalysatorn måste värmas upp.
ReplyDeleteDet kan vara värt att tänka på att Priusens hastighetsmätare, precis som de flesta andra bilar, visar lite för mycket. Det värdet som kan avläsas på databussen verkar stämma lite bättre. Mätaren ligger ca 6 km över vid 50 km/h och ca 8 km över vid 120 km/h.
Till Peter
ReplyDeleteJo jag har hört att motorn (eller om det är katalysatorn) måste värmas upp först.
Det är helt säkert så att hastighetsmätaren är en "optimist-mätare" - biltillverkarna lär ju göra så av säkerhetsskäl, dom vill ju inte bli anklagade som ansvariga för förarens hastighetsöverträdelser. Men så länge jag håller samma hastighet, när jag jämför med eller utan extrtabatteriet, så blir ju ändå svaret rätt.
Vad är databussen?
Med databussen menar Peter den information som går att läsa ut från bilens så kallade CARB-uttag med hjälp av lämplig utrustning.
ReplyDeleteAlla bilar har en felvisning hos hastighetsmätaren eftersom det är EU-lagkrav på att mätaren aldrig med godkänd däckstyp får visa lägre hastighet än verklig.
Vad gäller skälet till att köra motorn ett antal minuter efter "kallstart" så är det främst för att värma upp motorn. För att katalysatorn i en Prius skall bli tillräckligt varm räcker gott och väl 30 sekunder.
Det som tar tid i en modern bil är att värma upp själva motorn och att motorn är varm är överordnat katalysatorns temperatur när det gäller att kunna starta motorn ett stort antal gånger utan att avgasutsläppen blir för stora. Att katalysatorn är tillräckligt varm är nämligen ingen garanti för att avgaserna blir rena om motorn är så kall att man inte har 100% kontroll på vad motorn släpper ut till katalysatorn varje gång den startas. God kontroll på motorns råemissioner har man först när den är relativt genomvarm.
Benämningen CARB-uttag har jag inte hört talas om tidigare. Bussen brukar snarare benämnas "CAN". Själva kontakten heter ODB-II. En sådan kontakt måste btw finnas i alla nya bilar. Det finns lite bilder på http://mycanscan.sourceforge.net/ för den som är intresserad.
ReplyDeleteUrsprungligen OBD (On Board Diagnostics) och senare vidareutvecklade OBD-II är i grunden standarder för utläsning av information på bilens CAN-nät från bilens datorer för felsökning. Standarden drevs fram av CARB (California Air Resources Board) för att på ett standardiserat och enkelt sätt kunna kontrollera hälsan hos bilar på marknaden.
ReplyDeleteI branschen kallar man därför "OBD-II"-uttaget i bilar för CARB-uttaget. Ledsen att jag skrev detta branschuttryck istället för det faktamässigt korrekta.
Det ser ut som att du får ut en hel del intressant information!
Inte för att jag förstår vad de olika siffrorna avser, men intressant är det oavsett.