Wednesday, May 27, 2009

Lönar det sig?

Jag får ofta frågan - Lönar det sig?

Naturligtvis en mycket intressant fråga, men jag brukar svara - på vilket sätt och för vem?
På vilket sätt? - miljömässigt eller ekonomiskt

Miljömässigt tycker jag att det borde vara "lönsamt" att minska bensinförbrukningnen med 2,5 dl per mil. Sedan är det ju nästan en filosofisk fråga om el alltid är miljövänligt. Ekonomiskt - leder till nästa fråga för vem

För vem? - Ägaren till bilen eller föraren
Eftersom i mitt fall detta inte är samma sak, det är ju en förmånsbil. Ägaren (i mitt fall symboliserat av Göteborgs Stad) har sedan många år medvetet satsat på miljömässiga transporter, och min bil kan sägas vara ett led i detta.
Finns det någon ekonomi i detta? Svaret blir att det är "en politisk fråga".
För mig som förare, som betalar för bränslet, så är det naturligtvis lönsamt att minska kostnaden med priset för 2,5 dl bensin per mil, även om man tar i beaktande kostnaden för laddningen.

(Att jag väljer siffran 2,5 dl bensin per mil, bygger på mitt inlägg från den 17 maj, Tabell med jämförelse)

Nu är jag ju ännu inte riktigt klar över hur hög kostnaden är för en laddning (som räcker 50 km) men gissningsvis ligger kostnaden på mellan 4 och 6 kr. Jag kommer att återkomma i denna fråga men tillsvidare så antar jag därför 5 kr - som innebär en besparing av 2,5 dl/mil i 5 mil = 1,25 liter x 12,50 kr = 15,63 kr minskat med laddningskostnaden 5 kr ger netto 10,63 kr (eller 2,13 kr per mil) i jämförelse med en "normal" Toyota Prius

Sedan vet jag inte heller om man i "laddstolpar" som det talas om i massmedia, behöver betala för laddning eller inte. Skulle vara intressant om någon kan svara på den frågan. För är laddningen på "laddstolpar" gratis så blir ju vinsten 15,63 kr (eller 3,13 kr per mil) i jämförelse med en "normal" Toyota Prius

Hur många mil måste jag då köra med bilen för att det skall löna sig ekonomiskt för mig om det hade varit jag själv som bekostat konverteringen? Bra fråga - Eftersom jag inte vet vad konverteringen kostade så kan jag inte svara på det.

Men däremot kan jag säga att om jag under 3 års tid kör i genomsnitt 2500 mil om året på detta vis, så har jag med dagens bensinpris och besparing 2,13, sparat in 15.975 kr. Jag är tyvärr övertygad om att denna konvertering kostade mer än så, eftersom detta är ett specialbygge. På sikt kanske en bil utrustad med denna extrafunktion inte behöver kosta mycket mer än en "vanlig" Prious. Sedan är det ju i och för sig möjligt att om man sedan säljer bilen efter 3 år så kan man få högre pris och på så sätt inte behöver betala "hela extrafunktionen"

MEN om det lönar sig - så ligger det nog mest på miljösidan som ju också borde ha ett pris.

19 comments:

  1. Går bensinmotorn när du kör över 50km/h?
    Laddas batteriet vid inbromsning eller av bensinmotorn?
    Om Du kör 20min 50%landsväg(70-90km/h) 50% stadstrafik(ca 50km/h). Bilen skall vara kall från början, hur mycket går bensinmotorn?
    Och vad blir förbrukningen då?
    Detta borde vara ett normallt körfall för den som kör till och från jobbet.

    ReplyDelete
  2. Lars,
    Detta har jag försökt få svar på också, men tyvärr har jag ingen egen Plug-in Prius att forska på.

    Vad jag förstår så fungerar bilen som en helt vanlig Prius förutom att den aldrig laddar extrabatteriet genom att köra bensinmotorn eftersom det påbyggda systemet från Hymotion vid drift lurar systemet att tro att batteriet är fullt så länge som extrabatteriet inte är tomt. Min uppfattning är därmed att bensinmotorn endast är igång vid de driftfall då den måste vara igång för att elmotorn inte räcker till och bensinmotorn ensam kan fås till att driva bilen på ett effekttivt sätt utan behov av lastökande laddning till batteriet som man inte vill ladda på annat sätt än via kontakten i väggen.
    Vad jag har förstått så laddas extrabatteriet vid inbromsning som för en vanlig Prius.

    ReplyDelete
  3. Hej Lars
    Hydrazine har ju redan givit dig information, Min erfarenhet är att bensinmotorn går igång då och då även när extrabatteriet är fullt, troligen såsom Hydrazine beskriver. Det är därför man får en viss bensinförbrukning även när extrabatteriet är fullt. När jag tittar på de pilar, som visas i displayen, så ser det ut som systemet laddar batteri även (både från inbromsningar och bensinmotorn) även när jag kör med laddat extrabatteri, MEN jag ser ju naturligtvis inte VILKET batteri som laddas. Det kan mycket väl vara så att det är det ordinarie batteriet (endast) som laddas. Något som styrker den teorin är att när jag ser att extrabatteriet är tomt och bilen övergår till "normal" Prius, så är alltid det normala batteriet laddat till 100 %. Sedan frågar du om ett "normalt körfall" - mitt kanske lite förenklade svar är att - oavsett hur du kör (enligt min erfarenhet) så "tjänar" du med extrabatteriet 2,5 dl bensin per mil, jämfört med en "normal" Prius. En normal Prius skulle vid sådan körning som du beskriver troligen ligga på en snittförbrukning runt 0,5 liter per mil, och med den extrautrustade bil jag har skulle man hamna på runt 0,25 liter per mil, allt beroende på din körstil.

    ReplyDelete
  4. Om du kör över 50km/h startar alltid motorn då?
    Detta brukar ju vara den största flaskhalsen i dessa konverterade priusar.
    Lars

    ReplyDelete
  5. Filip,
    Jag är inte helt säker på hur den där bilen fungerar med Hymotions påbyggnad. Jag har bara fått viss information utifrån vilken jag har dragit mina egna analytiska slutsatser som baserat på det du säger mer och mer känns som de är felaktiga. Den lilla information jag har hittat om Hymotions konvertering på internet tycks helt enkelt inte vara korrekt.

    Klart är hur som helst att bilen inte fungerar som om den vore en vanlig Prius med bara ett extra större batteri, för isåfall hade extrabatteriet aldrig blivit tomt.
    Enda sättet att få bilen att "tömma" batteriet om man inte kör i EV-mode i den låga hastighet som bilen tillåter är att Hymotions påbygda system faktiskt lurar bilens system att batteriet är "fullt". När batteriet är så fullt så borde systemet heller inte tillåta sig att ladda batteriet, men det gör det uppenbarligen.

    Det finns en möjlighet att Hymotions påbyggnad lurar bilens system att batteriet är nästan fullt. Så fullt att det inte tvingar bilens system att starta bensinmotorn enbart för att ladda batteriet i körfall där bilen klarar sig bra på enbart elmotorn, men inte mer fullt än att bilen tillåter sig att ladda batteriet om bensinmotorn måste startas i ett körfall där laddning krävs för att göra driften av bensinmotorn effektiv, då elmotorn ensam inte räcker till eller vid inbromsning.

    Att systemet enbart skulle ladda bilens ordinarie batteri finner jag mindre troligt eftersom dess låga kapacitet och låga cyklingsdjup inte medger mycket laddning mellan indikerad tom och indikerad full på bilens mätare. Det ordinarie batteriet klarar inte ens av att ta emot den mängd energi som indikeras som regeneread vid bromsning på bilderna i denna blogg under drift på extrabatteriet.
    Det ordinarie batteriet har en kapacitet på 1,3 kWh nominellt av vilket man vid normal hybriddrift bara använder 30-40% enligt vad jag har förstått. På en av Filips bilder kan man se att bilen under 30 minuters körning har regenererat 0,4 kWh vid inbromsning, vilket alltså övergår vad man kan förvänta sig att det ordinarie batteriet klarar av att ta emot i form av laddning. Ovanpå detta skulle sedan komma den laddning som uppstår vid drift av bensinmotorn i körfall där laddning krävs för att göra motorn effektiv.
    Kanske laddar man i första hand det ordinarie batteriet, men jag kan inte se att det räcker utan att man alltså även måste tillåta laddning av extrabatteriet från bensinmotorn om man verkligen låter den ladda när extrabatteriet inte är tomt som Filip skriver. Att ladda extrabatteriet med energi från bensin känns helt galet när dess enda syfte är att vid varje tidpunkt i körningen vara så tomt som möjligt så att man kan ladda det från elnätet när man väl kommit fram till sitt mål.

    Kanske är systemet så smart uppbyggt att det laddar ur det ordinarie batteriet till en sådan nivå att det kan ta emot laddning vid varje given tidpunkt även efter 60 km körning på extrabatteriet, men det motsäger Filip genom att han märkt att det ordinarie batteriet alltid är fullt när extrabatteriet har blivit tömt.

    Ett sätt att utröna hur det ligger till med den här saken är att en dag avsluta körningen i EV-mode och tömma batteriet så mycket att det garanterat inte borde indikeras som fullt när extrabatteriet tar slut nästa dag om det inte laddas under körningen på extrabatteriet.

    Jag är konfunderad eftersom mina föreställningar om vad Hymotion har gjort inte tycks stämma med Filips observationer.

    ReplyDelete
  6. Lars,
    Vi får se vad Filip ger dig för svar på den frågan, men vad jag kan se på Hymotions hemsida så tycks det du säger stämma.
    http://www.a123systems.com/hymotion/technology/performance_data
    Vid så gott som alla hastigheter över 30 mph (50 km/h) så tycks det vara så att bensinmotorn staras. Detta är troligtvis så som Prius fungerar i sin grund och detta har man inte ändrat på.

    ReplyDelete
  7. Till Lars
    Bilen har en knapp som heter EV mode. När man trycker in den så försöker bilen alltid att köra enbart på batteri. Då lyser även en lampa, och man ser att bilens bensinmotor inte är på. Naturligtvis har jag denna knapp konstant intryckt. I mina tidigare Prius har den funktionen alltid stängts av när man överstiger 50 km/tim, jag antar att det är detta du menar. Nu med det nya extrabatteriet, så fortsätter EV mode även när jag passerar 50 km/tim, det ser jag eftersom bensinmotorn inte tvingas att starta, men märkligt nog så slocknar lampan, som signalerar EV mode.

    ReplyDelete
  8. Till Hydrazine
    Visst kan jag försöka testa att tömma batteriet mot slutet av en körning, som jag skrev till Lars så kör jag alltid i EV mode.

    ReplyDelete
  9. Filip,
    Jag misstänker att Toyota har programmerat bilen så att EV-mode inte är aktiv över 50 km/h och därför slocknar den lampan över den hastigheten. Detta beteende ändras inte av Hymotions konvertering, men däremot finns det inget som hindrar en Prius från att köra fortare än 50 km/h på bara elmotorn. Till skillnaden från din bil så är det så att en vanlig Prius när farten väl överskrider 50 km/h och EV-mode går ur ofta anser att det finns ett behov av att ladda batteriet och därför startar den bensinmotorn oavsett om den skulle kunna köra vidare på enbart elmotorn ett tag till. Då Hymotions konvertering "lurar" bilen att tro att batteriet inte behöver laddas så kör bilen vidare på elmotorn även när den vid 50 hoppar ur EV-mode tills dess att elmotorn inte klarar av att göra jobbet på egen hand.

    Vore intressant att veta vilken den högsta hastigheten är vid vilken man kan köra en Hymotion Prius enbart på elmotorn. Alltså om man accelererar nästan omöjligt långsamt upp från 50 km/h, när startar då bensinmotorn?
    Jag har för mig att det inte är effekten hos elmotorn utan snarare varvtalet på densamma som bestämmer när bensinmotorn måste startas för att ändra utväxlingen i eCVT-lådan, dock vet jag inte var den gränsen går.

    ReplyDelete
  10. Hydrazine
    På väg hem från jobbet idag testade jag enligt ditt förslag.
    Min erfarenhet blev att det är omöjligt att ÖKA farten över 50 km/h utan att bensinmotorn går på.
    Däremot när jag nått en nivå, ex vis 70 km/h, så lyckades jag utmärkt, med försiktig hantering av gaspedalen, att bibehålla den farten på enbart elmotorn. Givet att jag inte hamnade i en alltför brant uppförsbacke, då gick bensinmotorn på.
    Sedan ökade jag till 80 km/h, det gick ganska bra även där, men när jag försökte vid 90 km/h så blev det lite väl pyssligt.
    Så min erfarenhet blev att kring 70 km/h går det att köra "hyfsat normalt" på enbart elmotorn.

    ReplyDelete
  11. Hydrazine, det finns flera olika gränser som påverkar dels ifall EV-läge tillåts, dels ifall bensinmotorn ska startas. För EV-läge så måste batteritemperatur, batteriladdning, hastighet, effektuttag etc vara inom rimliga gränser. Som tidigare har påpekats så är 50 km/h en sådan gräns (såvida inte man har slut på bensin, men det är ett specialfall). Effektuttaget får också var max 25 kW.

    Jag tycker du tänker lite bakvänt när du talar om "behov av att ladda batteriet". Tänk så här istället: En icke-konverterad Prius är helt enkelt en bensinbil. Styrningen sker utifrån att bensinmotorn ska vara så effektiv som möjligt. En bensinmotor är ineffektiv vid väldigt låga varvtal/effektuttag, därför används enbart el vid låga hastigheter. Vid körning rakt fram i konstant och normal landsvägs-hastighet, med normal laddnivå, finns det ingen poäng med att vare sig ladda eller ladda ur batteriet; det skulle bara ge förluster. Strömmarna in och ut från batteriet är därför små.

    Även vid högre hastigheter så kan bensinmotorn stängas av om laddnivån är normal/god och liten effekt behövs, t.ex. i nedförsbacke. Återigen handlar det om att bensinmotorn skulle vara inneffektiv i den här situationen.

    Med Hymotion-konverteringen så luras bilen att tro att batteriet har gott om laddning och därför så kan bensinmotorn stängas av mkt oftare och mindre bensin förbrukas.

    ReplyDelete
  12. Angående "Lönar det sig?": Den uträknade besparingen på 2-3 kr per mil stämmer med mina tidigare uträkningar.

    Jag skulle säga att ekonomin för sådana här konverteringar i dagsläget är "på gränsen" till lönsamma. Inte riktigt där, men inte heller långt ifrån. Om man räknar på mer än 3 år, tar hänsyn till ständigt ökande bensinpriser/skatter, beaktar sjunkande priser på konverteringskitten, kanske längre oljebytesintervaller etc etc så blir konverteringen inte längre kostsam. Även om man går minus i dagsläget så går man inte *mycket* minus. Som perspektiv: Executive-varianten av Prius kostar i dagsläget 43400 kr mer än Standard-varianten. De som väljer det tillägget brukar knappast bekymra sig över att investeringen "inte går att räkna hem"...

    ReplyDelete
  13. Peter Åstrand,
    Jag har god kunskap om hur hybridteknik, men jag har ingen detaljkunskap om just hur Toyota har programmerat Prius eftersom detta till stor del är företagshemligheter. Jag vet mycket väl hur tekniken fungerar och hur den bör/kan brukas för att ge optimal verkningsgrad hos de båda drivsystemen. Därmed kanske att du tycker jag "tänker lite bakvänt" när jag blandar in behov av att ladda batteriet.
    Förutom de körfall där det är optimalt att köra bilen på bensinmotorn enskilt eller låta den driva bilen samtidigt som man laddar batteriet så finns det ett grundkriterie för att starta bensinmotorn om det finns ett akut behov av att ladda batteriet. Om detta behovet finns så startas bensinmotorn för att ladda batteriet och driva bilen oavsett om körfallet är optimalt för detta eller inte.
    Efter drift av en Prius i EV-mode i stadstrafik vid hastigheter under 50 km/h så finns det normalt ett behov av att ladda batteriet eftersom batteriets kapacitet till El-drift är starkt begränsad.

    Som du säger finns det en mängd krav som måste var uppfyllda för att bilen skall få drivas på enbart på El, men inget av de du räknar upp dikterar att det skulle vara omöjligt att köra en Prius på El i hastigheter även över 50 km/h förutom det faktum att Toyota har satt det som en gräns för EV-läge. En effekt på 25 kW räcker för att ge god acceleration i den hastigheten och som Filip skriver är det möjligt att köra i 80-90 km/h på enbart El, så enda skälet till att det är omöjligt att accelerera från 50 km/h utan att bensinmotorn startas är att Toyota har bestämt det i sin grundprogrammering.

    Vid överträdelse av 50 km/h från EV-mode startas bensinmotorn trots att det inte behövs. Antagligen för att man vid programmeringen helt korrekt antagit att ett urträde från EV-mode på grund av gränsen på 50 km/h innebär behov av att ladda batteriet. Någon annan logisk förklaring finns inte till detta beteende hos bilens drivsystem. Det går de fakto att framföra bilen hyfsat normalt i 70 km/h vilket innebär att en acceleration från 50 till 70 km/h också borde vara möjlig om man tar det försiktigt, men uppenbarligen går detta inte utan att bensinmotorn startas.

    ReplyDelete
  14. Hydrazine
    Det är roligt och stimulerande att ta del av dina inlägg, Men jag har i bakhuvudet att du i någon kommentar bett mig om något tekniskt försök. Har jag missat den frågan?

    ReplyDelete
  15. Hej Filip,
    Jag har väl bett dig om att göra ett flertal olika tekniska försök, så såhär direkt vet jag inte vilket du syftar på att du skulle ha missat.
    - Utforska hur hög hastighet det är möjligt att i EV-mode mycket försiktigt accelerera upp från 50 km/h.
    Detta skulle kunna utökas med motsvarande test då man inte utgår från EV-mode. Då resultatet kan bli annorlunda. Samt motsvarande accelerationer nedför en lång lätt backe såsom västerut på Angeredsbron.

    - Avsluta en dags körning med körning i EV-mode för att "tömma" det ordinarie batteriet för att sedan se om det är fullt när extrabatteriet har tömts.

    Vad mer har jag bett dig om? Låt mig titta runt på alla mina kommentarer. :)

    ReplyDelete
  16. Hej igen Filip,
    Du skrev: "Min erfarenhet blev att det är omöjligt att ÖKA farten över 50 km/h utan att bensinmotorn går på."

    Jag tolkade nog detta fel första gången jag läste det. Du menar att det är fullständigt omöjligt att öka farten vid hastigheter över 50 km/h utan att bensinmotorn går igång? Hur försiktig med högerfoten man än är!

    Naturligtvis betyder detta att det inte heller går att öka farten vid 70 km/h utan att bensinmotorn startas, men då förstår jag inte det du skrev om att det går att köra bilen hyfsat normalt i 70 km/h så länge som det inte hamnade i en alltför brant uppförsbacke. Just detta att bilen kan framföras i 70 km/h uppför lättare motlut tolkar jag nämligen som att bilen på plan väg borde ha marginal till att klara av att enbart med elmotorn långsamt öka farten vid 50, 60 och 70 km/h utan att bensinmotorn startas. Med långsamt menar jag verkligen långsamt, kanske så långsamt att du får enklare att testa det om du utför en lättare backe som jag skrev i kommentaren ovan. Den aktuella backen på Angeredsbron är tyvärr ganska brant, så kanske känner du till någon som passar bättre för en 50-70 km/h acceleration utan start av bensinmotorn.

    Är det så att dina test av körning i 70, 80 och 90 km/h på enbart el innebar körning på farthållaren i konstant hastighet? Det är nämligen möjligt att systemet väntar längre innan det starta bensinmotorn om den själv vet vad den har för behov.

    Men om systemet skall tillåta 25 kW eleffekt som Peter skrev i en kommentar så borde det finnas gott om effekt för att öka farten vid 50 km/h, EV-mode och farthållare eller inte.
    Vid 80 km/h bör en Prius klara sig med knappt 10 kW effekt från elmotorn vid framdrivning i konstant fart, alltså finns en ganska god marginal vid 50 km/h för att öka farten lite försiktigt.


    För övrigt så hittade inget annat tekniskt test som jag bett dig om.

    ReplyDelete
  17. Hydrazine, visst har du rätt i att gränsen 50 km/h är till synes godtyckligt satt. Det verkar inte finnas någon publikt tillgänglig information om exakt varför den finns.

    ReplyDelete
  18. Hymotion kostar lite över $10000 enligt a123systems
    * Purchase Price $10,395 + tax
    * Price includes installation and standard 3 year warranty

    För 70000 spänn så får man köra bra många mil i en vanlig prius...

    ReplyDelete
  19. Man får väl hoppas på - att den dagen den här tekniken är mer utprovad och mogen - att större serier vid tillverkningen ger lägre styckpris -och det då finns fler tillverkare än Hymotion så att det blir lite konkurrens.

    ReplyDelete