Wednesday, May 20, 2009
Ett annat rekord?
Idag när jag körde hem, så mätte jag upp en annan form av rekord.
Förutsättningarna var de samma som när jag körde hem den 13 maj,
då jag uppmätte endast 1,8 liters förbrukning per 100 km. Det vill säga det var samma väg, samma körstil, och ungefär samma utetemperatur.
Denna gång var dock inte förbrukningen, det anmärkningsvärda, den låg (denna gång) på 2,5 liter per 100 km, MEN - batteriet räckte denna gång 60 km. Troligen finns det något samband mellan de två resultaten
- 1,8 liter men slut efter 47 km och
- 2,5 liter men slut efter 60 km
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Utan tvekan finns det ett samband mellan resultaten.
ReplyDeleteJag har funderat och kommit fram till att förklaringen ligger i att cirka 13 km extra räckvidd har kommit av att 13 kilometer mer har företagits med bensinmotorn igång och då med en förbrukning på cirka 5,0 l/100km.
Skillnaden i beteende kan förklaras av att det varit medvind respektive motvind vid de två olika fallen. Vid motvind på till exempel landsväg och motorväg ger högre effektbehov upphov till fler tillfällen då Prius drivsystem anser det vara optimalt att driva fram bilen med bensinmotorn.
Tyvärr vet jag inte exakt hur Hymotions styrsystem manipulerar bilens eget styrsystem. Det jag förstått är att man enbart lurar bilen att tro att batteriet är fullt tills extrabatteriet är tomt. I övrigt har man inte ändrat hur bilens hybridsystem normalt fungerar. Detta bör enligt min tolkning innebära att bilens styrsystem aldrig låter sig ladda batteriet genom att starta motorn eller ladda för att höja lasten på bensinmotorn när den ändå är igång. Detta skulle då innebära att bensinmotorn direkt och ensam driver bilen om den är igång, aldrig för att delvis ladda batteriet. Det bör också innebära att systemet inte tillåter sig att göra så kallade regenerativa inbromsningar. Hur det är med dessa saker bör gå att avgöra på bilens display som visar drivsystemets kraftvägar.
Har du med dig ett reservdäck eller inte?
ReplyDeleteBatteripaketet är placerat där reservdäcket.
Ett område med liknande klimat som Sverige är
Alaska och där går det en del bilar som är konverterade på samma sätt som dina. Dom har elstolpar på många parkeringsplatser för motorvärmare så infrastrukturen existerar redan till viss del.
MVH
Alexmcfire
Bilar=Toyota Prius med hymotion uppgradering.
ReplyDeleteMVH
Alexmcfire
Svar till Hydrazine
ReplyDeleteEnligt vad jag kan se på dispay, laddar bilen vid inbromsningar, eller när jag släpper gasen.
Nej jag har inget reservhjul, platsen är upptagen nu av den nya extrabatteriet. I stället har jag en pumpanordning i bilen.
ReplyDeleteOkej Filip!
ReplyDeleteSå man har lyckats manipulera systemet så att den inte tror att batteriet är fullt när man "motorbromsar". Men laddar den någonsin när man ligger och kör på landsväg så som lätt sker i normal hybriddrift?
Om det går att ordna så skulle jag gärna vilja få möjlighet att åka med någon gång för att få lite direkt erfarenhet.
Så klart...
ReplyDeleteAtt den utför regenerativ bromsning även vid drift på Plug-in batteriet framgår ju även på bilden ovan. Hur kunde jag missa detta? De där små bilarna i staplarna på displayen representerar vardera 0,05 kWh regenererad energi. Totalt alltså 0,4 kWh på de 30 minuters körning som kan ses på displayen.
Då kvarstår alltså bara frågan om sättet Hymotion manipulerar Priusens styrsystem helt hindrar bilen från att under körning med gaspådrag ladda batteriet när bensinmotorn är igång av en eller annan anledning.
Som sagt trodde jag att Hymotions Plug-in system lurade bilens ordinare system till att tro att batteriet är fullt och inte behöver laddas. Om systemet leds att tro att batteriet är fullt så skall det heller inte tillåta laddning eftersom ett redan fullt batteri bara tar skada av att laddas mer. Men om systemet tillåter att batteriet laddas vid uppsläppt gaspedal så kanske det även tillåter laddning när väl motorn har startat av annan anledning?
Nja, jag blir inte riktigt klok på hur man har utformat de här Plug-in konverteringarna. Lite egen utforskande erfarenhet av en sådan här bil skulle verkligen inte skada.
Konverinteringskitten från Hymotion är av typen "Hybrid", vilket innebär att orginal-batteriet fortfarande används. Det "extra" batteriet kopplas in vid lämpliga tillfällen. Regenerativ bromsning fungerar fortfarande, men laddar bara orginal-batteriet, ej Hymotion-batteriet.
ReplyDeletePeter Åstrand,
ReplyDelete"Det "extra" batteriet kopplas in vid lämpliga tillfällen."
Ja där har vi nog nyckeln till systemets funktion som jag inte hade insett tidigare.
Genom att när extrabatteriet fortfarande har kräm växeldriva bilen på det ordinarie batteriet och extrabatteriet så kan man ladda det ordinarie batteriet vid inbromsning och vissa andra driftfall utan att riskera att det blir överladdat. Detta helt enkelt genom att i nästa stund driva bilen på El från det ordinarie batteriet innan man återgår till drift från extrabatteriet.